Κυριακή 6 Φεβρουαρίου 2011

"Η εμπειρία μου από τα ελληνικά διόδια" - Mιλάει ένας Έλληνας κάτοικος Σουηδίας

Είμαι Έλληνας υπήκοος αλλά μόνιμος κάτοικος εξωτερικού (Σουηδία).Έλειπα πολλά χρόνια από την Ελλάδα, την επισκέπτομαι συχνά αλλά κάνοντας χρήση μονίμως αεροπλάνου (λόγου απόστασης). Τον Νοέμβριο του 2010 αποφάσισα να έρθω στην Ελλάδα με το ιδιωτικό μου αυτοκίνητο. Η πορεία που ακολούθησα ήταν Σουηδία- Δανία- Γερμανία- Ελβετία- Γαλλία- Ιταλία και τέλος Ελλάδα.

Στη Σουηδία δεν υπάρχουν πουθενά διόδια σε κανένα δρόμο.Εκτός του κέντρου της Στοκχόλμης που εκεί δημιουργήθηκαν για άλλους λόγους (αποσυμφόρησης) και ισχύουν ορισμένες ώρες με μεταβλητές τιμές ανάλογα την ώρα διέλευσης.
Οι Σουηδοί θεωρούν ότι ο λόγος ύπαρξης διοδίων είναι ανώφελος και κουτός εφόσον οι πολίτες πληρώνουν (τα πολύ χαμηλότερα της Ελλάδος) τέλη κυκλοφορίας κάθε χρόνο.
Οι δρόμοι συντηρούνται από το δημόσιο ή από ιδιωτικές εταιρίες με χωρίς καμία επιβάρυνση για τον πολίτη. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Σουηδικοί δρόμοι έχουν μεγαλύτερες φθορές από τους Ελληνικούς κάθε χρόνο λόγω των καιρικών συνθηκών, ύπαρξης αλατιού τους χειμερινούς μήνες καθώς και την μεγάλη χρήση χειμερινών ελαστικών με μεταλλικά καρφιά.
Τέλος πάντων, στο ταξίδι μου μέχρι την χώρα του Ομήρου, τα μόνα διόδια που κλήθηκα να πληρώσω ήταν στην Ελβετία, Γαλλία και Ιταλία. Στην Ελβετία μπαίνοντας στη χώρα μου ζήτησαν να πληρώσω 40 CHF (32 Ευρώ) αγοράζοντας ουσιαστικά ένα αυτοκόλλητο στο τζάμι το οποίο ισχύει για ένα χρόνο !! Ίσως ήταν κάπως άδικο για μένα που έμεινα μόνο 3 μέρες στη όμορφη χώρα τους αλλά για ένα Ελβετό 32 ευρώ είναι ουσιαστικά τα τέλη κυκλοφορίας στη χώρα τους. Μόνο αυτό.
Στην Γαλλία και Ιταλία κλήθηκα να πληρώσω διόδια ως εξής : Κατά την είσοδο στη χώρα τους, σταματάς σε κισσέ που αυτομάτως δίνει χαρτί με την αναγραφόμενη ώρα εισόδου και τοποθεσία. Η πληρωμή γίνεται όταν το όχημα εξέλθει από τον αυτοκινητόδρομο με αντίτιμο που αναλογεί στην απόσταση που διανύθηκε.
Ο τρόπος πληρωμής γίνεται τοποθετώντας χρήματα σε αυτόματες μηχανές, ή ρίχνοντας το αντίτιμο σε κέρματα μέσα σε καλάθι ή μέσω πιστωτικής-τραπεζικής κάρτας.
Πάντα επέλεγα να πληρώνω με τον τελευταίο καθώς οι έξοδοί μου από τον αυτοκινητόδρομο ήταν συχνοί λόγω τουρισμού. Με τον τρόπο αυτό δεν αδικείται κανείς. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν απασχολείται πουθενά ανθρώπινο δυναμικό για την διαδικασία αυτή.
Ερχόμενος στην Ελλάδα, ακολουθώντας διαδρομή Ηγουμενίτσα - Κατερίνη - Αθήνα, κλήθηκα να πληρώσω διόδια αναρίθμητες φορές πάντα σε μετρητά !!!
Στην Εγνατία οδό κλήθηκα να πληρώσω μόνο μία φορά (ίσως προσωρινά) και κινδύνεψα να πνιγώ από νερά λόγω πλημμυρισμένου οδοστρώματος στην περιοχή των Ιωαννίνων (28.11.2010).
Κάπου μετά τα Τέμπη και ύστερα από μερικά διόδια τα χρήματα που είχα τελείωσαν καθώς στην Ευρώπη ελάχιστες συναλλαγές γίνονται με μετρητά και όλες με κάρτα. Στον επόμενο σταθμό διοδίων του ζήτησα να πληρώσω με κάρτα όπως και έκανα σε όλη την Ευρώπη.
Από εκεί ξεκινάει ο Γολγοθάς. Όχι μόνο κάρτα δεν δέχονται (ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ), ούτε μπάρα άνοιγαν να περάσω. Τους έδωσα τα στοιχεία μου ζητώντας να μου στείλουν το ποσό για πληρωμή στην διεύθυνση κατοικίας μου στη Σουηδία (το αμάξι έχει Σουηδικές πινακίδες). Η κυρία υπάλληλος ανένδοτη. Στην ατυχία μου με πλησιάζει ο οδηγός του πίσω αυτοκινήτου βλέποντας τι συμβαίνει και μου ανοίγει την μπάρα να φύγω, εξηγώντας μου τι γίνεται. Σταματήσαμε λίγο ποιο κάτω και σε 5 λεπτά μου είπε για το κίνημά σας και τι συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις. Δυστυχώς δεν συγκράτησα το όνομά του για να τον ευχαριστήσω μετέπειτα.
Ακολουθώντας τις συμβουλές του ο συνοδηγός μου, άνοιγε την μπάρα σε όλα τα επόμενα διόδια έως ότου φτάσαμε στην Αθήνα.
Αισθάνομαι μεγάλη ντροπή για την κατάντια της εθνικής οδούΘεσσαλονίκης - Αθήνας όπου η τόσο συχνή πληρωμή διοδίων φαντάζει στα μάτια ενός ξένου εθνικό σπορ. Δεν ξέρω τι γίνεται στον οδικό άξονα Αθηνών - Πατρών και ελπίζω να μην συμβαίνει και εκεί το ίδιο φαινόμενο.
Δεν θα ήθελα να μιλήσω για τις ανεπάρκειες των εθνικών μας δρόμων σε σχέση με τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς, αλλά θα έπρεπε όλοι αυτοί οι ανεγκέφαλοι-ευθυνόφοβοι υπεύθυνοι που κατάντησαν την Ελλάδα έτσι να πάνε ένα ταξιδάκι οδικώς κάποια στιγμή σε Ιταλία-Γαλλία (ας μην μιλήσω για τις άλλες χώρες ή την Σουηδία) να δουν τι σημαίνει Εθνικός δρόμος και σωστή διαδικασία πληρωμής διοδίων !!! Αυτά ήθελα να πω, καλή δύναμη, και το 2011 να σας βρει δικαιωμένους στον αγώνα σας.
Κώστας Παππά
http://e-parembasis.blogspot.com/2011/02/m.html

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου