Στην παραπάνω φωτογραφία μπουλντόζες αρχίζουν να καταστρέφουν το πάρκο Γκεζί στην καρδιά της πόλης για να κατασκευαστούν σε έκταση 35.000 τετραγωνικών μέτρων οθωμανικοί στρατώνες, ένα εμπορικό κέντρο αλλά και κατοικίες. Η καταστροφή αυτή στάθηκε η αφορμή για να ξεκινήσουν οι αιματηρές ταραχές από τη μια άκρη ως την άλλη της Τουρκίας.
Ας σημειωθεί ότι το Πάρκο Γκεζί ήταν ένα αρμένικο νεκροταφείο του 1560 το οποίο επεκτάθηκε το 1780 και οχυρώθηκε με τοίχο το 1853. Βρίσκεται δίπλα στην σικ συνοικία του Πέρα της Κωνσταντινούπολης και μια επιδημία χολέρας το 1865 ανάγκασε την κυβέρνηση να κλείσει το αρμένικο νεκροταφείο και να το μεταφέρει στο Σισλί.
Ο,τι απέμεινε καταστράφηκε το 1930 ενώ το 1939 οι πέτρες των μνημάτων πουλήθηκαν ή χρησιμοποιήθηκαν για να κατασκευαστεί το πάρκο Γκεζί το οποίο υλοποίησε ο γάλλος αρχιτέκτονας Ανρί Προυστ.
Σχεδιάζει τη Νέα Κωνσταντινούπολη, εικόνα της επιτυχίας του
Οι νέες αλλαγές που ανακοίνωσε ο Ταγίπ Ερντογάν στο πάρκο Γκεζί αποτελούν μέρος των μεγαλεπήβολων σχεδίων του τούρκου Πρωθυπουργού για την εικόνα της Πόλης την οποία έχει οραματιστεί. Η «Νέα Κωνσταντινούπολη» που σχεδιάζει ο Ερντογάν θα πρέπει να απεικονίζει την επιτυχία μια χώρας η οποία είναι σήμερα η 16η οικονομία του κόσμου και να ενσωματώνει όλες τις μεταρρυθμίσεις και τις πολιτικές αλλαγές που επέβαλε ο ίδιος στην Τουρκία την τελευταία 10ετία.
«Kanal İstanbul», Διώρυγα της Πόλης
Ο Ερντογάν επανήλθε στην προεκλογική (2011) εξαγγελία του και ανακοίνωσε την περασμένη βδομάδα ότι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2013 κατακυρώνεται το «φαραωνικό» - όπως πολλοί είπαν - έργο της Διώρυγας (νέος Βόσπορος), με την οποία η Κωνσταντινούπολη θα μετατραπεί σε δύο πόλεις που θα περνά ανάμεσά τους θάλασσα.
Η Διώρυγα θα έχει μήκος 45 - 50 χιλιόμετρα και θα συνδέει τη Θάλασσα του Μαρμαρά (ξεκινά από τη Σηλυβρία) με τον Εύξεινο Πόντο, ώστε να αποσυμφορηθεί η κίνηση στο στενό του Βοσπόρου, το οποίο σήμερα υπολογίζεται ότι διαπλέουν καθημερινά 120 με 150 πλοία. Με το σχέδιο αυτό θα δημιουργηθούν δύο χερσόνησοι και ένα νησί. Ο τύπος χαρακτηρίζει το έργο ως το μεγαλύτερο του τελευταίου αιώνα παγκοσμίως. Το βάθος νερού της Διώρυγας θα είναι περίπου 25 μέτρα, ενώ το φάρδος στην επιφάνεια θα είναι περίπου 145 - 150 μέτρα. Με βάση τις εξαγγελίες, το έργο θα είναι έτοιμο το έτος 2023, όταν η Τουρκική Δημοκρατία θα γιορτάζει τα πρώτα 100 χρόνια από την ίδρυσή της.
Η τρίτη γέφυρα στο Βόσπορο
Πριν από μερικές ημέρες ο τούρκος Πρωθυπουργός πραγματοποίησε τα εγκαίνια μιας τρίτης γέφυρας στα βόρια του Βοσπόρου ενώ στις 23 Οκτωβρίου 2013 (ημέρα που εορτάζεται η ίδρυση της Δημοκρατίας), θα δοθεί στην κυκλοφορία η υποθαλάσσια ζεύξη στο Βόσπορο, που θα συνδέει το Γενί Καπί της ευρωπαϊκής πλευράς με το Καντίκιοϊ, απέναντι, στην ασιατική πλευρά. Η σήραγγα θα εξυπηρετεί αποκλειστικά σιδηροδρομικούς συρμούς, στους οποίους θα φορτώνονται τα αυτοκίνητα, όπως και στη Μάγχη. Το έργο άρχισε το 2004 και σήμερα βρίσκεται σχεδόν στην ολοκλήρωσή του. Η ιδέα της σήραγγας ξεκίνησε το1860 επί σουλτάνου Αβδούλ Μεσίτ, την προχώρησε ο Αβδούλ Χαμίτ, αναθέτοντας τη μελέτη το 1902 σε αμερικανική κατασκευαστική εταιρεία, αλλά τελικά το έργο υλοποιείται επί «σουλτάνου» Ερντογάν.
Χτίζει τη Νέα Ρώμη
Την ίδια ώρα η Πλατεία Ταξίμ θα «βυθιστεί» ώστε να μη περνάνε από εκεί αυτοκίνητα και ετοιμάζεται ένα γιγαντιαίο τζαμί στο λόφο Çamlica το οποίο θα κυριαρχεί στη νέα Ρώμη που θέλει να ιδρύσει ο Ερντογάν.
Το κόμμα AKP του Ερντογάν επιθυμεί να κυριαρχήσει στην Πόλη και να επιδείξει την ισχύ και τις επιτυχίες του αλλά την ίδια ώρα δίνει την αίσθηση στους πολίτες και τους κατοίκους ότι τους αποστερεί από το ιστορικό ντεκόρ και της αναμνήσεις της αλλοτινής Κωνσταντινούπολης. Τα τελευταία χρόνια κινήματα γειτονιάς και αστικές δράσεις πολλαπλασιάστηκαν εναντίον αυτών των φαραωνικών έργων. Αυτό εξηγεί γιατί το κίνημα του Πάρκου Γκεζί βρήκε αμέσως ανταπόκριση ανάμεσα στον πληθυσμό της Πόλης αλλά και αλλού. Βέβαια η Πλατεία Ταξίμ και το γειτονικό πάρκο Γκεζί δεν διαθέτουν αυτή τη στιγμή κάποια ιδιαίτερα ελκυστική εμφάνιση αλλά για τους κατοίκους αποτελεί ένα στρατηγικό σημείο και η είδηση ότι θα ισοπεδωθεί έπεσε σαν κεραυνός: βρίσκεται ανάμεσα στην σύγχρονη Πόλη, τα μοντέρνα προάστια με τις επιχειρήσεις και συνορεύει με τα πιο σικ προάστια της Κωνσταντινούπολης που είναι το Istiklâl Caddesi, και το Beyoğlu των οποίων οι κάτοικοι δεν συμφωνούν ούτε με τα μεγαλεπήβολα και φαραωνικά σχέδια του τούρκου Πρωθυπουργού ούτε με τις κοινωνικο-πολιτικές του επιδιώξεις. Πηγή Le Monde, Le Point.
Πηγή: Ποιά είναι τα φαραωνικά έργα του Ερντογάν που έβαλαν φωτιά στην Τουρκία [εικόνες] | iefimerida.gr http://www.iefimerida.gr/node/108624#ixzz2V9RB6sm2
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου