Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

Η εξομολόγηση ενός πρώην στελέχους της Goldman Sachs

Μαύρο πρόβατο στον παγκόσμιο επενδυτικό και μη κόσμο έχει γίνει τους τελευταίους μήνες η κραταιά των επενδύσεων Goldman Sachs εξαιτίας του ρόλου της στο σφοδρό ξέσπασμα της χειρότερης κρίσης από την εποχή του μεγάλου κραχ. Εσχάτως έγιναν γνωστές οι....

εξομολογήσεις στην εφημερίδα New York Times ενός από τους καλύτερους της GS, του Greg Smith, ο οποίος μίλησε γι’ αυτά που είδε και άκουσε μέσα στην Goldman, ενώ ήταν υψηλόβαθμο στέλεχος της για την αγορά παραγώγων της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής.

«Σήμερα είναι η τελευταία μου μέρα στην Goldman Sachs. Μετά από περίπου 12 χρόνια στην εταιρεία, 10 χρόνια στη Νέα Υόρκη και 2 στο Λονδίνο, πιστεύω ότι είναι αρκετά για να καταλάβω τη νοοτροπία, την ποιότητα και την ταυτότητα των ανθρώπων της GS. Καταθέτω ότι πλέον το περιβάλλον είναι το πιο ‘τοξικό και καταστρεπτικό’ που έχω δει ποτέ.

Για να θέσουμε το πρόβλημα με πιο απλούς όρους, το συμφέρον των πελατών συνεχίζει να είναι σε δεύτερη μοίρα, σε σχέση με το πώς λειτουργεί η εταιρεία και το πώς ‘παράγει’ κέρδη. Η Goldman Sachs είναι μία από τις μεγαλύτερες και τις πιο σημαντικές επενδυτικές στον κόσμο, και η διασύνδεση της με τις παγκόσμιες αγορές είναι τεράστια. Ωστόσο, η εταιρεία έχει πάψει να είναι μέσα στις αγορές όπως ήταν όταν εγώ τελείωνα το κολλέγιο, και πλέον η συνείδηση μου δεν ταυτίζεται με αυτό που αντιπροσωπεύει.

Μπορεί να προκαλεί έκπληξη στο ήδη υποψιασμένο κοινό, αλλά η νοοτροπία ήταν πάντοτε μέρος της επιτυχίας της GS. Η επιτυχία εξαρτήθηκε από την ομαδική εργασία, την ακεραιότητα, το πνεύμα της ταπείνωσης, που πάντα έκανε το σωστό για τους πελάτες της. Η νοοτροπία ήταν η μυστική συνταγή που έκανε την GS μεγάλη κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των πελατών της για 143 χρόνια. Δεν ήταν μόνο για να κερδίσει χρήματα.

Αυτό από μόνο του δεν στηρίζει μια σταθερή πορεία για τόσο πολύ καιρό. Είχε να κάνει με την υπερηφάνεια και την πίστη στην οργάνωση. Είμαι λυπημένος που λέω ότι αν κοιτάξουμε σήμερα γύρω μας δεν θα δούμε σχεδόν κανένα ίχνος της νοοτροπίας που με έκανε να θέλω να δουλεύω για αυτή την επιχείρηση για πολλά χρόνια. Δεν έχω πια την υπερηφάνεια, ή την πίστη.

Ήξερα ότι ήρθε ο καιρός να φύγω, όταν συνειδητοποίησα ότι δεν μπορούσα πλέον να βλέπω τους πελάτες στα μάτια και να τους πω ότι ένα καλό μέρος που είναι αυτό για να δουλέψει κανείς.

Όταν γράφονται βιβλία για το ρόλο της Goldman Sachs, αυτό αντανακλά το γεγονός ότι ο διευθύνων σύμβουλος, Lloyd C. Blankfein, και ο πρόεδρος, Gary D. Cohn, έχουν χάσει την επαφή τους με την κουλτούρα της εταιρείας. Πραγματικά πιστεύω ότι αυτή η κατάπτωση του ηθικού αναστήματος της GS αντιπροσωπεύει την πιο σοβαρή απειλή για τη μακροπρόθεσμη επιβίωση της.

Πώς φτάσαμε ως εδώ; Η εταιρεία άλλαξε τον τρόπο σκέψης εξαιτίας της ηγεσίας. Ηγεσία είναι ο οδηγός ιδεών, δίνοντας το παράδειγμα στους υφιστάμενους να κάνουν το σωστό. Σήμερα, προωθείται η ιδέα ότι αν ‘παράγετε’ αρκετά χρήματα για την εταιρεία θα προωθηθείτε σε θέση επιρροής.
Ποιοί είναι οι τρεις πιο γρήγοροι τρόποι για να μπορεί κανείς να ανελιχθεί στην κλίμακα της GS;

α) Να μπορεί να πείσει τους πελάτες του να επενδύσουν σε μετοχές ή άλλα προϊόντα που προσπαθούμε να ξεφορτωθούμε επειδή θεωρείται ότι δεν έχουν πολλές δυνατότητες κέρδους.
β) Να μπορεί να πείσει τους πελάτες σε προϊόντα που αποφέρουν το μεγαλύτερο κέρδος για την Goldman. Πείτε μου ότι είμαι ντεμοντέ, αλλά δεν μου αρέσει να πουλώ ένα προϊόν στους πελάτες μου που είναι λάθος για αυτούς.
γ) Να μπορείς να κάθεσαι σε μία θέση, όπου η δουλειά σου είναι να διαπραγματεύεσαι οτιδήποτε δεν μπορεί να ρευστοποιηθεί, είναι αδιαφανές και φέρει ακρωνύμιο με τρία γράμματα.

Σήμερα, πολλοί από αυτούς τους leaders που έχει εμφανίσει η Goldman Sachs πολιτισμό πηλίκο της ακριβώς μηδέν τοις εκατό. Παρακολουθώ τα παράγωγα συναντήσεις πώλησης όπου ούτε ένα λεπτό που δαπανώνται ερωτήσεις σχετικά με το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τους πελάτες. Είναι καθαρά για το πώς μπορούμε να κάνουμε την πιο δυνατή χρήματα από αυτά.

Αν ένας αλλοδαπός ή ένας από τον Άρη καθόταν σε μία από αυτές τις συναντήσεις, θα πίστευε ότι η επιτυχία ή η πρόοδος του πελάτη δεν είναι μέρος της νοοτροπίας της εταιρείας.

Με κάνει να νιώθω άρρωστος, όταν κατά τους τελευταίους 12 μήνες έχω δει πέντε διαφορετικούς διευθυντές αναφέρονται στους πελάτες τους ως «Muppets», μερικές φορές μάλιστα και μέσω εσωτερικού ηλεκτρονικού μηνύματος. Υπάρχει ταπεινότητα; Ακεραιότητα; Μάλλον διάβρωση.

Δεν ξέρω αν αυτό χαρακτηρίζεται παράνομη συμπεριφορά, αλλά τα στελέχη προωθούν προσοδοφόρα και πολύπλοκα προϊόντα στους πελάτες, ακόμη και αν δεν είναι οι πιο απλές επενδύσεις ή δεν είναι άμεσα ευθυγραμμισμένα με τους στόχους του πελάτη. Κι αυτό γίνεται κάθε μέρα, στην πραγματικότητα».


bankingnews.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου