Δευτέρα 14 Μαρτίου 2011

Προασπιστής του "δικαιώματος" στη φοροδιαφυγή ο κ. Παπανικολάου;...


Του Αντώνη-Μάριου Παπαγιώτη...


Mε εξέπληξε δυσάρεστα ενημερωτικό email που έλαβα από τον ευρωβουλευτή της ΝΔ, κ. Γιώργο Παπανικολάου, στο οποίο γνωστοποιεί την τελευταία ερώτηση που κατέθεσε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Και ενώ την ίδια στιγμή, το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης συναγωνίζεται με αυτό του ΛΑ.Ο.Σ. (που εμφανίζεται ιδιαίτερα ανεβασμένο στις τελευταίες δημοσκοπήσεις) για το ποιός θα προλάβει να καταθέσει την πιο καινοτόμα(σε λαϊκισμό), επικοινωνιακή πρόταση για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ο κ. Παπανικολάου θέτει... 


αμφίσημα νομικά επιχειρήματαγια την αποδυνάμωση του μέτρου της δημοσιοποίησης των εισοδημάτων των φορολογουμένων στο διαδίκτυο. Εύκολα, μπορεί κανείς να συμπεραίνει ότι αν μια τέτοια προσπάθεια διαφανούς καταπολέμησης της μάστιγας της ελληνικής -αλλά και ευρωπαϊκής- οικονομίας συναντήσει απροσπέλαστα εμπόδια στα αρμόδια νομικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι πρώην και νυν βουλευτές με δεδομένο αυτό το πρόσχημα θ' αρνηθούν να δημοσιοποιήσουν το πόθεν έσχες τους από το 1974 και μετά -όπως επισήμως πια ζητά η ΝΔ- καθώς όλη αυτή τη περίοδο δεν κατείχαν συνεχόμενα την βουλευτική ιδιότητα.
Ο κ. Παπανικολάου, ξεπερνώντας τα λοιπά σημαντικά θέματα που έχει να αντιμετωπίσει η χώρα και με υπαρκτό το πρόβλημα της μη δυναμικής αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, αμφισβητεί τα αποτελέσματα από την δeμοσιοποίσηση των εισοδημάτων και χαρακτηριστικά αναφέρει στην ενημέρωση που απέστειλε:

"Σύμφωνα με την οδηγία 95/46/EΚ, η απλή επίκληση από την κυβέρνηση ότι ο επιδιωκόμενος στόχος είναι νόμιμος για την συγκέντρωση και επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων δεν επαρκεί, ενώ η Επιτροπή δηλώνει ότι είναι αδύνατον να εκτιμηθεί η αποτελεσματικότητα αυτού του μέτρου σε σχέση με την πάταξη της φοροδιαφυγής σημειώνει η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής για θέματα Δικαιοσύνης, Θεμελιωδών Δικαιωμάτων και Ιθαγένειας κα. Β. Ρέντινγκ".

Δεν γνωρίζω πράγματι τί άλλο θα έπρεπε να κάνει η κυβέρνηση στη δεινή οικονομική κατάσταση που βρίσκεται η χώρα με δεδομένη την ανάγκη είσπραξης εσόδων, πέρα από μια επίκληση του επιδιωκόμενου στόχου που νομιμοποιείται εκ των συνθηκών.

Ο κ. Παπανικολάου θα έπρεπε να γνωρίζει ότι η δυσκολία εκτίμησης της αποτελεσματικότητας ενός μέτρου, δε σημαίνει αυτόματα και ανεπάρκειά του. Εξάλλου, κάθε μέτρο -κακά τα ψέματα- συνήθως δοκιμάζεται στην πράξη και μόνο ως σκόπιμη φαντάζει μια τέτοια προσπάθεια εκ των προτέρων ακύρωσής του.

Στη συνέχεια, στο email αναφέρεται συμπληρωματικά ότι "οι πληροφορίες που αφορούν τα νομικά πρόσωπα δεν αποτελούν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα και, ως εκ τούτου, δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 95/46/EΚ, σύμφωνα με την οποία τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα περιορίζονται σε πληροφορίες που αφορούν φυσικά πρόσωπα. Εξάλλου, η Επιτροπή επεσήμανε το 2010 στην Φινλανδία ότι η νομοθεσία της ενδέχεται να παραβαίνει κανόνες της ΕΕ, διότι δεν προστάτεψε φορολογικές πληροφορίες προσωπικού χαρακτήρα που δημοσιεύτηκαν στα Μέσα Ενημέρωσης. Στη χώρα αυτή, τα προσωπικά δεδομένα των φορολογούμενων ήταν διαθέσιμα για το κοινό και συγκεντρώνονταν από επιχειρήσεις για εμπορικούς σκοπούς."

Η έκδηλη ανησυχία του κ. Παπανικολάου, μήπως και διατεθούν τα προσωπικά δεδομένα για εμπορικούς σκοπούς, μετά το παράδειγμα που επικαλέστηκε η Επιτροπή, είναι κατανοητή αλλά πόσο "δόκιμη" νομικά είναι η επίκληση μιας χώρας με άλλη φιλοσοφία, κουλτούρα και δικανικό σύστημα και η πρόταξή της ως αρνητικό παράδειγμα για την ελληνική περίπτωση; Δεν θυμάμαι σε κανένα άλλο δελτίο τύπου του ο ευρωβουλευτής να μας ενημερώνει για κάποια χώρα της οποίας το παράδειγμα πρέπει να μιμηθούμε. Η επιλεκτική αναφορά μιας εξαίρεσης τι σκοπούς εξυπηρετεί;

Στο ερώτημα του κ. Παπανικολάου σχετικά με την συμβατότητα ενός τέτοιου μέτρου με το πνεύμα της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την προστασία  των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και των Θεμελιωδών Ελευθεριών, η Επίτροπος -όπως ενημερώνει ο ίδιος- σημείωσε πως όσον αφορά στην εφαρμογή του άρθρου 8 της ΕΣΔΑ  η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραπέμπει στη σχετική νομολογία, όπου αφενός, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δίνει ευρεία ερμηνεία στην έννοια της ιδιωτικής ζωής και υποστηρίζει ότι οι δημόσιες πληροφορίες μπορεί να εμπίπτουν στο πεδίο της «ιδιωτικής ζωής» όταν συγκεντρώνονται και αποθηκεύονται συστηματικά σε φακέλους που τηρούν οι αρχές, ενώ, αφετέρου, στο πλαίσιο του άρθρου 6, αναγνωρίζει ότι τα φορολογικά θέματα είναι μέρος των αρμοδιοτήτων της δημόσιας αρχής.

Φαντάζει ικανός ο νομικός κ. Παπανικολάου να εξαντλήσει τις γνώσεις του και τις προσπάθειές του εντός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για να επαναπροσδιοριστεί άμεσα η έννοια της  ιδιωτικής ζωής και να ξεκαθαρίζουν χρόνια θολά ζητήματα ιδιωτικότητας, αρκεί να μην υπάρχει διαφάνεια για όλους. Άξιος ο μισθός του και κατανοητός ο λόγος που διορίστηκε να εκπροσωπεί τη χώρα στας Ευρώπας...Μην εκνευριζόμαστε, όμως, όταν ο Στρος Καν μας κοινοποιεί κατά πρόσωπο την αλήθεια μας. Εξάλλου, όπως σημείωσε ο συγγραφέας Θανάσης Χειμωνάς στο προφίλ του στο facebook, ‎"Είμαι μέσα στα σκατά" στα γαλλικά σημαίνει "Έχω μπλέξει πολύ άσχημα". Αυτό για όλους αυτούς που είναι έτοιμοι -για πολλοστή φορά- να φυλάξουν Θερμοπύλες κόντρα στον μοχθηρό ξένο κατακτητή, ενώ τον πραγματικό εχθρό τον έχουν εκτρέψει εντός των τειχών της πατρίδος (επιπροσθέτω)...

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου