Τρίτη 3 Μαΐου 2011

Οριο ταχύτητας στη σπατάλη


Κι αν μειώναμε τα όρια ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους; Πρόσφατα η Ισπανία προχώρησε σε δοκιμαστική μείωση των ανώτατων ορίων από 120 χιλιόμετρα την ώρα σε 110 χλμ. /ώρα, με στόχο να περιορίσει την κατανάλωση καυσίμων κατά 15% (παράλληλα μείωσε και τα εισιτήρια του τρένου κατά 5%...) Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (ΕΟΠ) εκτιμά ότι μια μείωση της ταχύτητας των οχημάτων κατ’ αρχήν στους αυτοκινητοδρόμους θα έχει θετικά αποτελέσματα σε τρεις τουλάχιστον τομείς: μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αλλά και των καυσαερίων, εξοικονόμηση καυσίμων, μεγαλύτερη ασφάλεια - λιγότερα ατυχήματα.

Σύμφωνα με συγκριτικό τεστ του ΕΟΠ, με πραγματικά οχήματα, μια μείωση των ορίων ταχύτητας -και τήρησής του- από τα 120 στα 110 χλμ. /ώρα θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης βενζίνης από 12 - 18%! Ενα μέγεθος καθόλου αμελητέο στην εποχή της κρίσης.
 
O προβληματισμός ξεκίνησε πριν από μερικά χρόνια, καθώς οι μεταφορές είναι ο μοναδικός τομέας στην Ευρώπη όπου οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου αυξάνονται, αντί να συρρικνώνονται. Από το 1990 μέχρι το 2008 παρουσίασαν αύξηση 25% στα 32 μέλη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, αποτελώντας πλέον το 19,5% των συνολικών εκπομπών. Παρά την κατασκευή πιο αποδοτικών μηχανών για τα αυτοκίνητα, η μεγάλη αύξηση της κυκλοφορίας, η αντίσταση και η καθυστέρηση της αυτοκινητοβιομηχανίας και ο τρόπος οδήγησης των χρηστών (αρκετά μακριά από τη λεγόμενη οικολογική οδήγηση) έχουν αναδείξει τον τομέα των μεταφορών σε έναν από τους πλέον δύσκολους όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, που ευθύνονται για την κλιματική αλλαγή.
 
Η εμφάνιση της κρίσης και της ύφεσης δημιούργησε ακόμα περισσότερους λόγους για να εξεταστούν οι τρόποι μείωσης της κατανάλωσης καυσίμων από τις μεταφορές. Κατ’ αρχήν, οι ίδιοι οι οδηγοί επιδιώκουν μικρότερη κατανάλωση, καθώς το διαθέσιμο εισόδημα έχει μειωθεί, ενώ ειδικά στην Ελλάδα οι τιμές της βενζίνης έχουν απογειωθεί. Ανάλογα, μια σειρά κράτη επιδιώκουν μικρότερη εξάρτηση από το εισαγόμενο πετρέλαιο (αν και το ελληνικό κράτος υπολογίζει στη φορολογία στα καύσιμα). Τα Ι. Χ. αυτοκίνητα αυξάνουν σημαντικά την κατανάλωση καυσίμων, όταν αναπτύσσουν ταχύτητα άνω των 110 - 120 χιλιομέτρων την ώρα. Αρα, η οδήγηση κάτω αυτών των ορίων μπορεί να είναι πολύ πιο οικονομική.
 
Ταυτόχρονα, η κίνηση του αυτοκινήτου με υψηλές ταχύτητες αυξάνει και την παραγωγή των περισσότερων ανθυγιεινών καυσαερίων (αιωρούμενα μικροσωματίδια, οξείδια του αζώτου, μονοξείδιο του άνθρακα κ. λπ.) και βεβαίως παράγει υψηλή ηχορρύπανση. Ο ΕΟΠ προτείνει μείωση στα 80 - 90 χλμ. /ώρα των ορίων ταχύτητας στις εισόδους των πόλεων ή πλησίον κατοικημένων περιοχών.
 
Βεβαίως, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο μόνον ένας στους δύο Ευρωπαίους οδηγούς τηρούν αυστηρά τα όρια ταχύτητας, ενώ σε ορισμένες χώρες οι παραβάτες φτάνουν μέχρι και το 80%. Προφανώς και στην Ελλάδα.
 
Και όμως, μια μείωση του ορίου από τα 120 στα 110 χλμ. /ώρα σημαίνει μόλις 8 - 9 λεπτά παραπάνω διάρκεια για μια διαδρομή 200 χιλιομέτρων. Με πολλαπλά οφέλη. Εξάλλου, είναι το ταξίδι που αξίζει...


Πηγή: http://www.ecofinder.gr/news/%CE%9C%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%A6%CE%9F%CE%A1%CE%95%CE%A3/1/%CE%9F%CF%81%CE%B9%CE%BF_%CF%84%CE%B1%CF%87%CF%8D%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1%CF%82_%CF%83%CF%84%CE%B7_%CF%83%CF%80%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%B7

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου