Δευτέρα 6 Αυγούστου 2012

Στη λίστα των ιδιωτικοποιήσεων ΤΡΑΙΝΟΣΕ και 37 αεροδρόμια

Δέκα προτεραιότητες τουυπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών με στόχο την επανεκκίνηση της οικονομίας παρουσίασε ο υπουργός κ. Κ. Χατζηδάκης, επισημαίνοντας ότι είναι πολιτικές που «ενισχύουν την επιχειρηματικότητα και τη δημιουργία...



νέων θέσεων εργασίας, μειώνουν τη γραφειοκρατία, ενισχύουν την εξωστρέφεια και βελτιώνουν το επενδυτικό κλίμα, προωθώντας τη διαφάνεια και τον εξορθολογισμό στη λειτουργία των δημόσιων οργανισμών».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Θετική ήταν η αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις ανακοινώσεις Χατζηδάκη. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση «oι δέκα προτεραιότητες διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων αποτελούν σαφές μήνυμα της δέσμευσης της ελληνικής κυβέρνησης να επιτύχει την τόσο αναγκαία αναδιάρθρωση της οικονομίας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει την πρωτοβουλία αυτή. Η προώθηση των προτεραιοτήτων θα συμβάλει ουσιαστικά στις ευρύτερες μεταρρυθμίσεις, για τις οποίες η Ελλάδα έχει δεσμευθεί στο πλαίσιο του μνημονίου συνεργασίας και οι οποίες θεωρούνται αναγκαίες για την ενίσχυση της ανάπτυξης και της απασχόλησης».

Στην ίδια ανακοίνωση τονίζεται ακόμη ότι «απομένει η οριστική υλοποίηση όλων των δεσμεύσεων της χώρας που αφορούν σε μεταρρυθμίσεις, εναρμονισμένες και με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Eνωσης, με έμφαση στους κανόνες της ενιαίας αγοράς. Σε κάθε περίπτωση, η ομάδα δράσης θα παρέχει τη στήριξή της όπου αυτό θεωρηθεί χρήσιμο».

Οι προτεραιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης

1. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του κ. Χατζηδάκη, κομβικό σημείο για την επανεκκίνηση της οικονομίας αποτελεί, σύμφωνα με τον υπουργό, το «ξεπάγωμα» των τεσσάρων οδικών έργων παραχώρησης, θέμα, ωστόσο, ιδιαίτερα ακανθώδες, καθώς, οι συνθήκες είναι πλέον δυσμενέστερες στην αγορά και το τραπεζικό σύστημα, σε σχέση με την περίοδο υπογραφής των αρχικών συμβάσεων. «Εχει ανοίξει μία πληγή, που πρέπει να κλείσει με μία δίκαιη συμφωνία για όλα τα μέρη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στόχος είναι οι διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους να έχουν ολοκληρωθεί έως τις 30 Σεπτεμβρίου με την επίτευξη συμφωνίας - πλαίσιo και μέχρι το τέλος του έτους να έρθoυν στη Βουλή προς έγκριση όλες οι νέες συμφωνίες. Με την επανεκκίνηση των έργων θα δημιουργηθούν 30.000 θέσεις εργασίας άμεσα και περίπου 50.000 - 60.000 θέσεις επιπλέον έμμεσα στην Περιφέρεια.

2. Στη δεύτερη θέση της λίστας των προτεραιοτήτων του υπουργείου κατατάσσεται το θέμα της επιτάχυνσης της απορρόφησης του ΕΣΠΑ, καθώς ελλοχεύει ακόμη ο κίνδυνος απώλειας κονδυλίων για τη χώρα της τάξης των 3 δισ. ευρώ, λόγω των ευρωπαϊκών κανόνων σε σχέση με τα ημιτελή έργα της περιόδου 2000 - 2006.

Για την απλοποίηση των επενδύσεων καταργούνται όσες διαδικασίες δεν χρειάζονται και μειώνονται οι απαιτούμενες υπογραφές και τα κριτήρια για ένταξη ενός έργου στο ΕΣΠΑ έως το τέλος του έτους, γίνεται ηλεκτρονικό ολόκληρο το σύστημα δημόσιων προμηθειών. Θα ολοκληρωθεί έως το τέλος Μαρτίου και προωθείται η διευκόλυνση απαλλοτριώσεων και ο εξορθολογισμός του συστήματος χρηματοδότησης έως το τέλος του 2012 και της διαχείρισης των έργων έως το τέλος του ερχόμενου Μαρτίου.

Στόχος, επίσης, είναι η αναθεώρηση του ΕΣΠΑ για τα έτη 2007 - 2013, ώστε να προσαρμοστεί στις παρούσες συνθήκες, με στόχο να έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις έως το τέλος Σεπτεμβρίου. Επιπλέον, το υπουργείο εστιάζει στην επόπτευση των 181 έργων υψηλής προτεραιότητας και στις διαπραγματεύσεις για την επόμενη προγραμματική περίοδο 2014 - 2020.

3. Στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου βρίσκεται και η ιδιωτικοποίηση της ΤραινΟΣΕ και της Rosco. Στόχος είναι η εφαρμογή συγκεκριμένου σχεδίου αποκρατικοποίησης, με μέριμνα για τους εργαζομένους, και στο πλαίσιο αυτό πρέπει να ξεπεραστούν τα νομικά εμπόδια που υπάρχουν στα ζητήματα των κρατικών ενισχύσεων για τον ΟΣΕ και την ΤραινΟΣΕ σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επίσης, να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της συντήρησης του τροχαίου υλικού.

Επιπλέον, μεταφέρεται η περιουσία της ΓΑΙΑΟΣΕ στο Δημόσιο, προχωρεί ο εκσυγχρονισμός του δικτύου για να ολοκληρωθεί το νέο δίκτυο Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη, ενώ βασική προτεραιότητα είναι η πρόσβαση με σύγχρονα δίκτυα στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

4. Οσον αφορά στην προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων αναπτύσσονται τέσσερις βασικές δράσεις. Θα έρθει προς ψήφιση νέος νόμος, που θα προβλέπει κεντρικό σύστημα αδειοδότησης και ένα μοναδικό σημείο ελέγχου, ενεργοποιώντας σε όλα τα στάδια το one - stop - shop του Invest in Greece. Επίσης, θα παρακολουθούνται όλες οι επενδύσεις και ο βαθμός ωρίμασης με ηλεκτρονικό τρόπο. Παράλληλα, το υπουργείο προχωρεί σε διορθώσεις στον ισχύοντα επενδυτικό νόμο στους επόμενους μήνες, ενώ θα χρησιμοποιηθεί το εργαλείο των εταιρειών ειδικού σκοπού σε σχέση με την αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου, ξεκινώντας με το παραλιακό μέτωπο Φαλήρου - Σουνίου πλην του τμήματος του Ελληνικού.

5. Προβλέπεται ανάπτυξη εθνικής στρατηγικής για τις εξαγωγές μέσω διεύρυνσης της εξαγωγικής βάσης, προώθηση εξαγωγών σε νέες αναδυόμενες αγορές και απλοποίηση των διαδικασιών και μείωση του διοικητικού βάρους. Στον προγραμματισμό περιλαμβάνεται συγχώνευση των ΔΕΘ, Helexpo και ΟΠΕ, ολοκλήρωση του προγράμματος Single Window και συνεργασία με την ομάδα Ολλανδών ειδικών της Task Force ειδικά στις αναδυόμενες αγορές.

6. Εντός των επόμενων 45 ημερών θα έχουν εκδοθεί τα Προεδρικά Διατάγματα για την απλούστευση των αδειοδοτήσεων, όπως για τεχνικούς χειρισμού βιομηχανικών εγκαταστάσεων, υδραυλικούς, τεχνικούς καύσης υγρών και αερίων καυσίμων και τεχνικούς χειρισμού μηχανημάτων στις κατασκευές. Προωθείται στο ΣτΕ το ΠΔ για ψυκτικούς και στα μέσα Σεπτεμβρίου θα ολοκληρωθεί η διαβούλευση του σχεδίου για ηλεκτρολόγους. Παράλληλα, ολοκληρώνεται έως το τέλος του έτους η αυτοαπογραφή των επιχειρήσεων στο ΓΕΜΗ.

7. Αναφερόμενος στη λειτουργία της αγοράς και τον ανταγωνισμό, ο κ. Χατζηδάκης υποστήριξε ότι στόχος είναι να προωθηθούν όλες οι διαρθρωτικές αλλαγές αξιοποιώντας χωρίς καθυστερήσεις τις εισηγήσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Στην κατεύθυνση αυτή θα προχωρήσει κατάργηση ρυθμίσεων και ελαχιστοποίηση του διοικητικού βάρους, προκειμένου να αποκλιμακωθούν οι τιμές. Ειδικότερα, το υπουργείο βρίσκεται στη διαδικασία απλοποίησης του Αγορανομικού Κώδικα και εφαρμογής του προγράμματος του ΟΟΣΑ για την αξιολόγηση του ανταγωνισμού που θα εφαρμοστεί στους τομείς των οικοδομικών υλικών, του λιανικού εμπορίου, της βιομηχανικής παραγωγής και του τουρισμού. Κάθε νομικό ζήτημα θα διευθετηθεί εντός του Αυγούστου και κατόπιν θα προχωρήσει στη σύναψη της σύμβασης με τον ΟΟΣΑ.

8. Εως το τέλος Μαρτίου θα τεθεί σε εφαρμογή το νέο καθεστώς των δημοσίων συμβάσεων και προμηθειών. Σήμερα οι αναθέτουσες αρχές είναι περίπου 3.200 με το 40% των διαγωνισμών να καταπίπτει λόγω ενστάσεων στις προδιαγραφές τους. Στόχος είναι η μείωση των 3.200 αρχών κατά 80%. Ηδη ολοκληρώνεται το ΠΔ για τις προμήθειες αγαθών, λειτουργία άμεσα της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, ενώ δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο εθνικό σύστημα ηλεκτρονικών διαγωνισμών.

Εως τον Οκτώβριο ολοκληρώνεται το ΠΔ για τις προμήθειες υπηρεσιών, συντάσσεται ΠΔ για συμβάσεις δημοσίων έργων, ολοκληρώνεται το σχέδιο για το εθνικό σύστημα για τις ηλεκτρονικές συμβάσεις έως το τέλος Οκτωβρίου και τίθεται σε εφαρμογή τον ερχόμενο Ιανουάριο. Τίθεται σε λειτουργία το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων σε τρεις φάσεις, με ημερομηνία έναρξης τον Νοέμβριο. Αναφορικά με το στρατηγικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων, έως τον Δεκέμβριο θα ολοκληρωθούν η αναμόρφωση και η ενοποίηση του νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου, με στόχους την προσαρμογή στο νέο ηλεκτρονικό περιβάλλον των δημοσίων συμβάσεων και την αναδιάρθρωση της διοικητικής οργάνωσης με τις κεντρικές αναθέτουσες αρχές και την εξέταση του συστήματος των προσφυγών ενώπιον διοίκησης και δικαστηρίων.

9. Σχέδιο για την αξιοποίηση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων έχουν επεξεργαστεί οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ σε δύο εβδομάδες αναμένεται να παραδοθεί η εισήγηση. Προγραμματίζεται αναδιοργάνωση της ΥΠΑ, ώστε να έχει διακριτό ρόλο ως προς τα ρυθμιστικά ζητήματα. Οι υπόλοιπες δραστηριότητες θα διαχωριστούν κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Στο πλαίσιο προγραμματίζεται η παρουσίαση σχετικού νομοσχεδίου στους επόμενους 4 μήνες.

10. Για την απελευθέρωση των υπεραστικών επιβατικών οδικών μεταφορών ΚΤΕΛ, συντάσσεται μελέτη σε συνεργασία με την ομοσπονδία και τους εμπλεκόμενους φορείς έως το τέλος του Νοεμβρίου. Επίσης, καταρτίζεται νομοσχέδιο έως το τέλος Μαρτίου με στόχο η αγορά να απελευθερωθεί έως το τέλος του 2015, αντί του 2019 που προβλέπει ο νόμος.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου