Από τις απαρχές της αυτοκίνησης, οι κατασκευαστές πάσχιζαν να παράξουν λειτουργικά ηλεκτρικά οχήματα. Η «πράσινη» αυτοκίνηση δεν είναι σημείο των καιρών μας. Υπάρχει στον κόσμο πολύ περισσότερο απ' όσο θα ήμασταν ενδεχομένως έτοιμοι να παραδεχτούμε! Η ηλεκτρική ενέργεια, οικολογική και φιλική στο περιβάλλον, συνυπήρχε με τον βενζινοκινητήρα από τις πρώτες στιγμές της αυτοκίνησης, τότε που έκανε τα πρώτα δειλά βήματά της.
Η ανάγκη για προστασία του περιβάλλοντος και η μείωση της εκπομπής ρύπων έχουν επιβάλλει σήμερα στις συνειδήσεις μας τα υβριδικά οχήματα.
Ας δούμε λοιπόν την πλούσια ιστορία του ηλεκτροκινητήρα, με τις καλύτερες και χειρότερες στιγμές της «πράσινης» τεχνολογίας...
Columbia Mark LX Electric Runabout - 1903
Πριν γίνει το μέσο μεταφοράς του μέλλοντος, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν η άμαξα χωρίς άλογα του παρελθόντος! Στη στροφή λοιπόν του 20ού αιώνα, τα ηλεκτρικά οχήματα ήταν πράγματι δημοφιλέστερα από τα θορυβώδη και δύσοσμα βενζινοκίνητα ξαδέρφια τους. Ανάμεσα στα πλέον ευπώλητα ήταν και το Columbia Runabout, αποτέλεσμα της συνεργασίας των Pope Manufacturing και Electric Vehicle Company. Το Mark LX Electric Runabout έπιανε μάλιστα ταχύτητες 25 χλμ/ώρα, ενώ διέθετε αυτονομία 65 χλμ ανά φόρτιση...
Detroit Electric - 1915
«Τα κορίτσια γουστάρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα»! Αυτό τουλάχιστον ισχυριζόταν το διαφημιστικό μήνυμα πίσω στο 1915, όταν τα βενζινοκίνητα άρχισαν να απομακρύνονται αποφασιστικά από τα ηλεκτρικά ξαδέρφια τους. Τα ηλεκτροκίνητα ήταν μάλιστα τα «γυναικεία» αυτοκίνητα της εποχής, καθώς οι γυναίκες τα προτιμούσαν για την ευκολία χειρισμού και την αξιοπιστία τους: δεν θα «έσκαγαν» ποτέ, όπως συνήθιζαν να κάνουν τα βενζινοκίνητα της εποχής! Η Clara Ford μάλιστα, γυναίκα του Henry, το Model T του οποίου έμελλε να αποδεκατίσει τα ηλεκτρικά της εποχής, οδηγούσε ένα Detroit Electric του 1914. Τα μοντέλα της Detroit διέθεταν αυτονομία 130 χλμ, ενώ η τελική τους ταχύτητα άγγιζε τα 32 χλμ/ώρα.
Vanguard-Sebring CitiCar - 1974
Όταν σκέφτεται κάποιος ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και του έρχονται στον νου τα περίφημα οχηματάκια του γκολφ, το CitiCar επιβεβαιώνει τον κανόνα! Κατασκευασμένο μεσούσης της πετρελαϊκής κρίσης στα μέσα της δεκαετίας του '70, το CitiCar έπιανε ταχύτητες... 50 χλμ/ώρα (το 1974!) και διέθετε αυτονομία 65 χλμ, όταν ο καιρός ήταν ζεστός. Η τιμή του οχήματος μάλιστα φιλοδοξούσε να το κάνει ανταγωνιστή του «Σκαραβαίου» της Volkswagen, ενώ μέχρι το 1975 η Vanguard-Sebring είχε καταφέρει κάπως να αναρριχηθεί στην 6η θέση της αμερικανικής αγοράς αυτοκινήτου. Οι ανησυχίες ωστόσο για την ανεπαρκή ασφάλεια που παρείχε στους επιβαίνοντές του θα το έβγαζαν τελικά εκτός αγοράς μέχρι τα τέλη της δεκαετίας...
Solectria Sunrise - 1996
Αν είναι ένα πράγμα που μας έδειξε το Prius ήταν το πώς έπρεπε να δείχνουν τα φουτουριστικά οχήματα, λες και προσγειώθηκαν από το μέλλον. Κανένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν ενσάρκωσε καλύτερα αυτόν τον κανόνα από το καταπληκτικό Solectria Sunrise! Δεν ήταν ωστόσο μόνο το φαντεζί design του που το έκανε επιτυχία, ήταν και η επιτάχυνσή του, που πήγαινε να μοιάσει στην αντίστοιχη των βενζινοκινητήρων. Τα ηλεκτρικό θαύμα κατέρριψε μάλιστα και το ρεκόρ αυτονομίας των ηλεκτρικών, φτάνοντας τα 600 χλμ με μία φόρτιση. Το πείραμα του πιτσιρικά μηχανικού Jack Worden είχε πετύχει...
GM EV1 - 1997
Ο τραγικός ήρωας της ιστορίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα είχε κυριολεκτικά όλα: μηχανική υπεροχή, την καλύτερη τεχνολογία σε μπαταρία που είχε δει ποτέ ο κόσμος και το βαρύ όνομα της General Motors στο πλευρό του (ήταν τότε ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων του κόσμου): το EV1 θεωρήθηκε από πολλούς ως το καλύτερο ηλεκτρικό όχημα που είχε παραχθεί ποτέ στα χρονικά του ηλεκτροκινητήρα. Το αμάξι ήταν ωστόσο ακριβό στην παραγωγή του, ενώ η μπαταρία του λειτουργούσε ικανοποιητικά μόνο σε θερμά κλίματα. Το τέλος του έμελλε να είναι όσο εμφατικό ήταν και το ξεκίνημά του...
Toyota RAV4 EV - 2001
Αν υπήρχε μία εταιρία σε παγκόσμιο επίπεδο που μπορούσε να παράξει ένα λειτουργικό ηλεκτρικό όχημα, αυτή ήταν αναμφίβολα η Toyota, ο κατασκευαστής των καλύτερων υβριδικών της εποχής. Και πράγματι το RAV4 EV -η ηλεκτρική έκδοση του δημοφιλούς SUV- ήταν μια καλή απόπειρα. Με τελική 125 χλμ/ώρα και αυτονομία 200 χλμ, φάνταζε ιδανική επιλογή. Η δυσκολία ωστόσο στη φόρτισή του, καθώς διέθετε ειδική μονάδα 6.000 watt (γεγονός που κρατούσε το κόστος του σε χαμηλά επίπεδα), θα αποδεικνυόταν το τρωτό του σημείο, κάνοντας την Toyota να διακόψει άρον-άρον την παραγωγή του το 2003 και να ανακαλέσει όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν...
Commuter Cars Tango - 2005
Οι «ανορεξικές» διαστάσεις του Tango (μήκος 175 εκατοστά και πλάτος 73 εκ.) και η αναπάντεχα ακριβή τιμή του (πάνω από 100.000 δολάρια!) ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά του. Κι ενώ φάνταζε το ιδανικό όχημα πόλης -ήταν λεπτότερο και από μηχανή ακόμα- και οι επιδόσεις του λογίζονταν λυσσαλέες (0-100 χλμ/ώρα σε μόλις 4 δευτερόλεπτα, τελική ταχύτητα 240 χλμ/ώρα), δεν είχε την εμπορική επιτυχία που θα περίμενε κανείς. Ούτε κι όταν επιστρατεύτηκε ο George Clooney για την προώθησή του, ο οποίος για δύο ολόκληρα χρόνια επέμενε να το κάνει δημοφιλές...
Wrightspeed X1 - 2006
Ο βενζινοκινητήρας «έτρωγε» χαλαρά τον ηλεκτροκινητήρα εδώ και δεκαετίες, λόγω κυρίως της σημαντικά μεγαλύτερης δύναμης που απέδιδε. Ο Ian Wright βάλθηκε ωστόσο να το αλλάξει αυτό! Ο νεοζηλανδός μηχανικός σχεδίασε και κατασκεύασε το Wrightspeed, το ηλεκτροκίνητο μονοθέσιο που θα έβαζε κάτω όλες τις Ferrari του κόσμου. Το εκπληκτικό X1 διαθέτει αυτονομία 160 χλμ, μια απόσταση που μπορεί να καλύψει σε λιγότερο από 40 λεπτά. Καις λάστιχο δηλαδή χωρίς να «καις» τον πλανήτη Γη...
Tesla Roadster - 2006
Οι προθέσεις του Michael Marks ήταν ξεκάθαρες: ήθελε να κατασκευάσει ένα ηλεκτροκίνητο που δεν θα θυσίαζε τις επιδόσεις για χάρη της οικονομίας. Ίδρυσε λοιπόν την Tesla και κατασκεύασε το roadster που δεν είχε καμία σχέση με τα άλλα! Όχι μόνο επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ/ώρα σε μόλις 4 δευτερόλεπτα, αλλά με τα 400 χλμ αυτονομίας του μετατράπηκε αυτομάτως στο πλέον αποδοτικό sports car της αγοράς (για την ακρίβεια, 6 φορές πιο αποδοτικό από κάθε άλλο supercar του κόσμου). Το ηλεκτρικό πείραμα πέτυχε και έκτοτε η ιστορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα άλλαζε δραστικά...
Η ανάγκη για προστασία του περιβάλλοντος και η μείωση της εκπομπής ρύπων έχουν επιβάλλει σήμερα στις συνειδήσεις μας τα υβριδικά οχήματα.
Ας δούμε λοιπόν την πλούσια ιστορία του ηλεκτροκινητήρα, με τις καλύτερες και χειρότερες στιγμές της «πράσινης» τεχνολογίας...
Columbia Mark LX Electric Runabout - 1903
Πριν γίνει το μέσο μεταφοράς του μέλλοντος, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν η άμαξα χωρίς άλογα του παρελθόντος! Στη στροφή λοιπόν του 20ού αιώνα, τα ηλεκτρικά οχήματα ήταν πράγματι δημοφιλέστερα από τα θορυβώδη και δύσοσμα βενζινοκίνητα ξαδέρφια τους. Ανάμεσα στα πλέον ευπώλητα ήταν και το Columbia Runabout, αποτέλεσμα της συνεργασίας των Pope Manufacturing και Electric Vehicle Company. Το Mark LX Electric Runabout έπιανε μάλιστα ταχύτητες 25 χλμ/ώρα, ενώ διέθετε αυτονομία 65 χλμ ανά φόρτιση...
Detroit Electric - 1915
«Τα κορίτσια γουστάρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα»! Αυτό τουλάχιστον ισχυριζόταν το διαφημιστικό μήνυμα πίσω στο 1915, όταν τα βενζινοκίνητα άρχισαν να απομακρύνονται αποφασιστικά από τα ηλεκτρικά ξαδέρφια τους. Τα ηλεκτροκίνητα ήταν μάλιστα τα «γυναικεία» αυτοκίνητα της εποχής, καθώς οι γυναίκες τα προτιμούσαν για την ευκολία χειρισμού και την αξιοπιστία τους: δεν θα «έσκαγαν» ποτέ, όπως συνήθιζαν να κάνουν τα βενζινοκίνητα της εποχής! Η Clara Ford μάλιστα, γυναίκα του Henry, το Model T του οποίου έμελλε να αποδεκατίσει τα ηλεκτρικά της εποχής, οδηγούσε ένα Detroit Electric του 1914. Τα μοντέλα της Detroit διέθεταν αυτονομία 130 χλμ, ενώ η τελική τους ταχύτητα άγγιζε τα 32 χλμ/ώρα.
Vanguard-Sebring CitiCar - 1974
Όταν σκέφτεται κάποιος ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και του έρχονται στον νου τα περίφημα οχηματάκια του γκολφ, το CitiCar επιβεβαιώνει τον κανόνα! Κατασκευασμένο μεσούσης της πετρελαϊκής κρίσης στα μέσα της δεκαετίας του '70, το CitiCar έπιανε ταχύτητες... 50 χλμ/ώρα (το 1974!) και διέθετε αυτονομία 65 χλμ, όταν ο καιρός ήταν ζεστός. Η τιμή του οχήματος μάλιστα φιλοδοξούσε να το κάνει ανταγωνιστή του «Σκαραβαίου» της Volkswagen, ενώ μέχρι το 1975 η Vanguard-Sebring είχε καταφέρει κάπως να αναρριχηθεί στην 6η θέση της αμερικανικής αγοράς αυτοκινήτου. Οι ανησυχίες ωστόσο για την ανεπαρκή ασφάλεια που παρείχε στους επιβαίνοντές του θα το έβγαζαν τελικά εκτός αγοράς μέχρι τα τέλη της δεκαετίας...
Solectria Sunrise - 1996
Αν είναι ένα πράγμα που μας έδειξε το Prius ήταν το πώς έπρεπε να δείχνουν τα φουτουριστικά οχήματα, λες και προσγειώθηκαν από το μέλλον. Κανένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν ενσάρκωσε καλύτερα αυτόν τον κανόνα από το καταπληκτικό Solectria Sunrise! Δεν ήταν ωστόσο μόνο το φαντεζί design του που το έκανε επιτυχία, ήταν και η επιτάχυνσή του, που πήγαινε να μοιάσει στην αντίστοιχη των βενζινοκινητήρων. Τα ηλεκτρικό θαύμα κατέρριψε μάλιστα και το ρεκόρ αυτονομίας των ηλεκτρικών, φτάνοντας τα 600 χλμ με μία φόρτιση. Το πείραμα του πιτσιρικά μηχανικού Jack Worden είχε πετύχει...
GM EV1 - 1997
Ο τραγικός ήρωας της ιστορίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα είχε κυριολεκτικά όλα: μηχανική υπεροχή, την καλύτερη τεχνολογία σε μπαταρία που είχε δει ποτέ ο κόσμος και το βαρύ όνομα της General Motors στο πλευρό του (ήταν τότε ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων του κόσμου): το EV1 θεωρήθηκε από πολλούς ως το καλύτερο ηλεκτρικό όχημα που είχε παραχθεί ποτέ στα χρονικά του ηλεκτροκινητήρα. Το αμάξι ήταν ωστόσο ακριβό στην παραγωγή του, ενώ η μπαταρία του λειτουργούσε ικανοποιητικά μόνο σε θερμά κλίματα. Το τέλος του έμελλε να είναι όσο εμφατικό ήταν και το ξεκίνημά του...
Toyota RAV4 EV - 2001
Αν υπήρχε μία εταιρία σε παγκόσμιο επίπεδο που μπορούσε να παράξει ένα λειτουργικό ηλεκτρικό όχημα, αυτή ήταν αναμφίβολα η Toyota, ο κατασκευαστής των καλύτερων υβριδικών της εποχής. Και πράγματι το RAV4 EV -η ηλεκτρική έκδοση του δημοφιλούς SUV- ήταν μια καλή απόπειρα. Με τελική 125 χλμ/ώρα και αυτονομία 200 χλμ, φάνταζε ιδανική επιλογή. Η δυσκολία ωστόσο στη φόρτισή του, καθώς διέθετε ειδική μονάδα 6.000 watt (γεγονός που κρατούσε το κόστος του σε χαμηλά επίπεδα), θα αποδεικνυόταν το τρωτό του σημείο, κάνοντας την Toyota να διακόψει άρον-άρον την παραγωγή του το 2003 και να ανακαλέσει όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν...
Commuter Cars Tango - 2005
Οι «ανορεξικές» διαστάσεις του Tango (μήκος 175 εκατοστά και πλάτος 73 εκ.) και η αναπάντεχα ακριβή τιμή του (πάνω από 100.000 δολάρια!) ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά του. Κι ενώ φάνταζε το ιδανικό όχημα πόλης -ήταν λεπτότερο και από μηχανή ακόμα- και οι επιδόσεις του λογίζονταν λυσσαλέες (0-100 χλμ/ώρα σε μόλις 4 δευτερόλεπτα, τελική ταχύτητα 240 χλμ/ώρα), δεν είχε την εμπορική επιτυχία που θα περίμενε κανείς. Ούτε κι όταν επιστρατεύτηκε ο George Clooney για την προώθησή του, ο οποίος για δύο ολόκληρα χρόνια επέμενε να το κάνει δημοφιλές...
Wrightspeed X1 - 2006
Ο βενζινοκινητήρας «έτρωγε» χαλαρά τον ηλεκτροκινητήρα εδώ και δεκαετίες, λόγω κυρίως της σημαντικά μεγαλύτερης δύναμης που απέδιδε. Ο Ian Wright βάλθηκε ωστόσο να το αλλάξει αυτό! Ο νεοζηλανδός μηχανικός σχεδίασε και κατασκεύασε το Wrightspeed, το ηλεκτροκίνητο μονοθέσιο που θα έβαζε κάτω όλες τις Ferrari του κόσμου. Το εκπληκτικό X1 διαθέτει αυτονομία 160 χλμ, μια απόσταση που μπορεί να καλύψει σε λιγότερο από 40 λεπτά. Καις λάστιχο δηλαδή χωρίς να «καις» τον πλανήτη Γη...
Tesla Roadster - 2006
Οι προθέσεις του Michael Marks ήταν ξεκάθαρες: ήθελε να κατασκευάσει ένα ηλεκτροκίνητο που δεν θα θυσίαζε τις επιδόσεις για χάρη της οικονομίας. Ίδρυσε λοιπόν την Tesla και κατασκεύασε το roadster που δεν είχε καμία σχέση με τα άλλα! Όχι μόνο επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ/ώρα σε μόλις 4 δευτερόλεπτα, αλλά με τα 400 χλμ αυτονομίας του μετατράπηκε αυτομάτως στο πλέον αποδοτικό sports car της αγοράς (για την ακρίβεια, 6 φορές πιο αποδοτικό από κάθε άλλο supercar του κόσμου). Το ηλεκτρικό πείραμα πέτυχε και έκτοτε η ιστορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα άλλαζε δραστικά...
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου