Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2012

Δυτικά προϊόντα... «made in China»

Η χώρα του Δράκου, με τη βαριά της βιομηχανία, κοπιάρει πλέον τα πάντα. Ο γίγαντας της ηλεκτρονικής και βιομηχανικής «πειρατείας» δεν αρκείται στις δικές του εκδοχές αντίστοιχων δυτικών προϊόντων, αλλά έχει επεκταθεί και στο ακριβές κοπιάρισμα δημοφιλών συσκευών.


Τα «ψεύτικα» της Κίνας, τα περίφημα «shanzhai», αφορούν σήμερα και σε πολιτιστικά αγαθά, ενώ το μέλλον θα μας επιφυλάξει σίγουρα εκπλήξεις. 

Ας δούμε λοιπόν τις κινεζικές απομιμήσεις που μοιάζουν εξίσου καλές με τα δυτικά πρωτότυπα (ή σχεδόν!)...


HiPhone και APhone A6



Η διείσδυση της Apple στην Κίνα μπορεί να είναι σχετικά φειδωλή, αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι η κινεζική αγορά δεν κατακλύζεται από προϊόντα με το «μηλαράκι»! Τα «iPhones από τη Σαγκάη» κυκλοφορούν εδώ και χρόνια, ενώ η ανταγωνιστική τιμή τους (100 δολάρια) τα κάνει ανάρπαστα στην ελίτ της χώρας. Οι κλώνοι των iPhones, με πρώτο το HiPhone, έχουν εξελιχθεί πλέον σε καθοριστικό βαθμό, την ώρα που το APhone A6 χρησιμοποιεί το περιβάλλον του iPhone σε συνδυασμό με το λειτουργικό της Google, το Android. Υπάρχει βέβαια και η ακριβής κόπια του iPhone 4G, που έχει γίνει ταχύτατα εξαιρετικά δημοφιλές...

iPed


Τα iPads που βρίσκει κάποιος στις υπαίθριες αγορές του Πεκίνου και της Σαγκάης μοιάζουν αυθεντικά. Σε μια πιο εξονυχιστική ωστόσο παρατήρηση αποδεικνύονται οι μικροδιαφορές τους και οι κακοτεχνίες, που τα κάνουν να διαφέρουν από το πασίγνωστο προϊόν του Steve Jobs. Στην πραγματικότητα, κυκλοφορούν πάνω από 30 εκδοχές του iPad, από την ταμπλέτα C7 της Cynovo ως και το... iPed της Orphan Electronics! Όσο για την τιμή τους, με μπόλικα «παζάρια» μπορεί κάποιος να το βρει γύρω στα 140 δολάρια...

Goojje



Η Google μπορεί να έχει τα προβλήματά της με τη λογοκρισία της κινεζικής κυβέρνησης, οι γηγενείς ωστόσο έχουν το Goojje! Τον Ιανουάριο του 2010, όταν η Google απειλούσε ότι θα εγκαταλείψει τη χώρα, γεννιόταν το «ανυπότακτο» Goojje, ένα πάντρεμα της δημοφιλούς μηχανής αναζήτησης με την αντίστοιχη αγαπημένη της Κίνας, το Baidu. Η Google δεν είδε με καλό μάτι τον κινεζικό της κλώνο και απαίτησε να σταματήσει να χρησιμοποιεί το πατενταρισμένο λογότυπό της, ωστόσο η Goojje δεν «μάσησε» και συνεχίζει να λειτουργεί στα ίδια πρότυπα...

Παπούτσια Nat Nat


Η Κίνα κατακλύζεται από αποτυχημένες απομιμήσεις μεγάλων φιρμών, όπως οι... Avivas και Pama! Οι κλώνοι ωστόσο των sneakers της Converse, από την κινεζική μάρκα Nat Nat, πωλούνται προς 30 δολάρια και κάνουν τη διαφορά. Αν και η σύλληψη είναι εξαιρετική, η εκτέλεση ωστόσο χωλαίνει κάπως...

Shanzhai Street


Σε μια προσπάθεια να πάρει τα πάνω της η αγορά της πόλης Nanjing, κινέζος κατασκευαστής συνέλαβε την ιδέα ενός δρόμου κατάσπαρτου με δυτικές φίρμες και αλυσίδες. Τα μαγαζιά που άνοιξαν στην οδό που έμεινε γνωστή ως «Shanzhai Street» περιλάμβαναν τις αλυσίδες KFG και Pizza Huh, τα παγωτατζίδικα Haagon Bozs και φυσικά τη διάσημη καφετέρια... Bucksstar Coffee! Μετά τη δημοσιότητα ωστόσο που κέρδισε ο δρόμος, ο οποίος είχε αυτόματα κολοσσιαία επιτυχία, οι Αρχές της πόλης αναγκάστηκαν να κλείσουν τα καταστήματα, εξαιτίας της δυτικής κατακραυγής...

Ο Λευκός Οίκος της Κίνας


Το Πεκίνο μπορεί να μη διατηρεί και τις καλύτερες των σχέσεων με την Ουάσιγκτον, αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι οι κινέζοι αρχιτέκτονες δεν λατρεύουν την Αμερική και κυρίως τα σύμβολα της δύναμής της. Ακριβείς ρέπλικες της Αμερικανικής Βουλής φιγουράρουν πλέον στις πόλεις Wuxi και Fuyang, ενώ στην πόλη Hangzhou ο μεγιστάνας Huang Qiaoling έχτισε το ακριβές αντίγραφο του Λευκού Οίκου, ώστε να διοικεί τις επιχειρήσεις του από το δικό του Οβάλ Γραφείο! 

Το κινεζικό «Next Top Model»


Τα reality άργησαν να εισβάλουν στη χώρα, οι κινέζοι παραγωγοί τρέχουν λοιπόν τώρα να καλύψουν το χαμένο έδαφος: κοπιάρουν ασύστολα τις βρετανικές και αμερικανικές εκπομπές. Η Κίνα έχει πλέον τις δικές της εκδοχές δημοφιλών σόου όπως τα «American Idol» (που το ονομάζουν «Super Girl» και «Super Boy») και Next Top Model, τα οποία σημειώνουν τεράστια επιτυχία. Όσο για τα ταλέντα που βγαίνουν από τα reality αυτά, είναι εφάμιλλα των δυτικών αρχετύπων...

Το τραγούδι της Διεθνούς Έκθεσης της Σαγκάης


Ποιος είπε ότι η Κίνα κοπιάρει μόνο Ευρωπαίους και Αμερικανούς; Στην τελετή έναρξης της Διεθνούς Έκθεσης της Σαγκάης το 2010 επιστρατεύτηκαν όλα τα αστέρια της χώρας για να ηχογραφήσουν ένα τραγούδι στο στιλ του «We Are the World». Το τραγούδι «2010, Waiting For You» αποδείχτηκε λοιπόν ότι ήταν αντίγραφο της ιαπωνικής μπαλάντας του Mayo Okamoto «Stay the Way You Are»! Οι διοργανωτές το «ξήλωσαν» άρον-άρον και ζήτησαν την άδεια του Okamoto να χρησιμοποιήσουν τη μελωδία του, άδεια που παραχώρησε ευγενώς ο Ιάπωνας...

Η βιομηχανία τέχνης της Κίνας


Άλλοτε ένα μικρό χωριό 300 νοματαίων στα νότια της χώρας, το Dafen είναι σήμερα το παγκόσμιο κέντρο μαζικής αναπαραγωγής περίφημων έργων τέχνης, με πολυάριθμα εργαστήρια καλλιτεχνών που «φιλοτεχνούν» δεκάδες χιλιάδες αντίτυπα έργων του Πικάσο, του Ρέμπραντ, του Βαν Γκογκ και του Ντα Βίντσι κάθε χρόνο! Η παραγωγή τους αγγίζει μάλιστα το 60% της παγκόσμιας αγοράς ελαιογραφιών, ενώ ένα μουσείο 13 εκατομμυρίων δολαρίων φιλοξενεί τις πλέον περίτεχνες απομιμήσεις...

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες της ρέπλικας



Σε μια χώρα που έχει πλέον ψύχωση με τα πολυτελή αυτοκίνητα, η Έκθεση Αυτοκινήτου του Πεκίνου συγκεντρώνει σμήνη ανθρώπων που συρρέουν για να θαυμάσουν τα υπεραυτοκίνητα των Δυτικών και τα κινεζικά αντίγραφά τους. Παραδείγματα πολλά, όπως το Huanhai Landscape VA3 που είναι ακριβές αντίτυπο του Lexus RX SUV ή το mini της Lifan που είναι ολόιδιο με το Mini Cooper! Τι διαφορετικό έχουν οι κινεζικές απομιμήσεις της δυτικής κατασκευαστικής; Την τιμή, που κυμαίνεται στο 1/3 περίπου των αντίστοιχων ευρωπαϊκών μοντέλων...

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου